Hetedikes szemmel látom a világot, bár láthatnám kilencedikesként is, hiszen a két osztály helyzete nagyon hasonló.
Én mégis engedélyt kérnék Tőletek, hogy csupán a saját és osztályom helyzetéről jelentsek.
Fél év telt el a gólyatábor óta, fél éve koptatom én is az iskola kövezetét. Szóval úgy gondolom, itt az ideje megállni, és visszatekintve összegezni a tapasztalatokat.
Öt hónap… Ez az idő több, mint amennyinek tűnik. Rengeteg minden változott meg, rengeteg minden történ szeptember óta. Gólyatábor, új osztálytársak, évnyitó, új tanárok, új tantárgyak, első napok az iskola falain belül, eltelt hetek, nyitóbuli, halloweeni osztálybandázás, deákavató, közös karácsony, sí tábor és félévi bizonyítvány. Elég zsúfolt kezdés, nem igaz?
Minden nap újat tanultunk, és ezt nem feltétlenül csak a tananyagra értem. Megismertük a házirendet, az ebédelés erőltetett tempóját és a különféle tanárok – tanórák- szokásait, amelyeket tanácsos betartani.
Itt egy kis összegzés:
- Angol:
„Értem, amit a tanár mond… vagy mégsem.” - Történelem:
„Ez csak mese, dőljünk hátra, és figyeljünk.” „Van egy-két szám, ami elrontja azt a bizonyos mesét…” „Jajaj, egye több szám!” „Mi ez, matek óra!?” - Fizika:
Egy nyamvadt kis képlet a megoldás!? - Informatika:
Óra elején: „Pff, ki ne tudná használni a World-öt!”
Óra után: „Ilyet is tud?” illetve „Ez a gomb tényleg azt jelenti?” - Kémia:
Ismert jelmondatok:
„Picit! Azt mondtam, picit! Attól, hogy sokat teszel bele, nem lesz látványosabb…” ; „Ne, ne öntsd bele… nehogy… NEEEE…” ; „Szerinted mi lenne, ha…” ; „Mennyire lehet ez meleg… AU!” - Biológia:
A szó, aminek a jelentését mindenki tudja, mert önmagában is megfelel egy nyelvtörőnek: Dezoxiribonukleinsav - Ének:
Ezen az órán egy ősi szabály lép érvénybe: Sose hallgasd meg, hogy mit és hogyan énekelnek az osztálytársaid! Soha!
Igaz a fizika és a matematika merőben eltér az irodalomtól és a drámától, mégis lehet egyszerre szeretni a reál és a humán tárgyakat. Mindkettőhöz nyitottság, átláthatóság és rendszerezés szükséges.
Fizika vs. Matematika:
!WARNING!
Veszélyes terület.
A belépéshez hozzáértés vagy vakmerőség szükséges.
Ez a két tárgy meglepően hasonlít egymáshoz.
Ha valami nem világos, mindkettőnél rögtön meg kell kérdezni. Elég egy kicsi szürke folt, és az egész rendszer, ami eddig felépült, felborul, mi pedig ott állunk, értetlenül a feladat előtt. Az, ami a legelején jelentéktelen kis apróságnak tűnik, sosem az. Éppen ezért ilyen körmönfont témák ezek.
Ahhoz, hogy igazán megérthessük őket, nyakig bele kell magunkat ásni a törvényekbe és tételekbe, és nem sajnálhatjuk megmozgatni az agyunkat.
Ám ez nem lehetetlen. Segít nekünk a logika és a mindennapi jelenségek. Legtöbbször ha tisztában vagyunk azzal az általános meghatározással –amit a köznyelv használ-, hogy miért süllyed el a kavics a tóban, vagy miért gurul le a kerék a dombon, megnyertük a képzeletbeli csatát. Ezeket ugyanis nem nehéz értelmezni, megérteni és megjegyezni. Általában egy jó szemléltetés ér a legtöbbet.
Jutalmul pedig igaz kincset kapunk: nincs annál jobb érzés, ha megértünk valamit.
Mikor napokig gondolkozunk egy matekfeladványon, törjük a fejünket, találgatjuk, próbálgatjuk, majd végül, hosszú idő után sikerül megoldanunk.
Gyöngyösi Sára