Projekthét

Tatabányát választottuk (8.b projekthét,1. nap)

2016. február 23-án délelőtt érkeztünk Tatabányára iskolánk projekthetének keretein belül. Berci bácsi,a buszvezetőnk közvetlenül az Edutus Főiskola mellet parkolt,leszállás után az osztály két csoportra oszlott. Mi először egy előadáson vettünk részt a passzívházban. Az előadó tanár úr jellemezte az épületet,hallhattunk az építéséről és az itt tartott tanórák előnyeiről is. Elkalandoztunk a környezetvédelem és a fizika világába is egy kicsit. 45 perc elteltével találkoztunk az osztály másik felével,majd átbuszoztunk a következő helyszínre. Vavra Gábor tanár úr előadása a lézervágásról szólt,ezt a műveletet meg is tekintettük. Ezután készült a csapatról az itt látható fotó.

Következő úti célunk az oroszlányi bányamúzeum volt,ahová már az egész osztály együtt ment. Akadt egy kis probléma az 1érkezésünkkor,de végül megjött a vezető úr és elkezdhettük a „túrát”. Elsőként a szénbányászatról néztünk egy rövid filmet,utána egyénileg körülnéztünk a kiállított tárgyak termében. Páran bementünk egy járatba,azt is kipróbálhattuk,hogy milyen a bányászok tűzoltóautójában ülni.

Következő állomásunkként Majk és a kamalduliak kolostora szolgált. Számomra itt a legérdekesebb információ maga a lényeg volt: a szerzetesek,akik a rendhez csatlakoztak,3 év próbaidő elteltével némasági fogadalmat tettek. Ezt csak karácsonykor és húsvétkor,azaz évente 6 napon oldották fel. Ilyenkor sem beszélgettek igazán,már megszokták a csendet. A kolostor és a kastély épülete olyan hatással volt az amúgy zajos 8.b osztályra,hogy pár percig mi is kibírtuk beszéd nélkül.

A nap lezárása a tatai séta volt. Mindenki szabadon mehetett,benéztünk a csokizóba. Visszafele jövet láttunk szerelmes lakatokat. Az első ilyenek Pécsen voltak,de láttam már Balatonfüreden is,mostanság sok helyen előfordulnak. Negyed ötkor beszálltunk a buszba és visszautaztunk Budapestre.

 

Űrkutatás és televízió(8.b projekthét, 2. nap)

A február 24-ét már Budapesten töltöttük. Reggel 9 órára érkeztünk a Millenárisra. Már bementünk a Space múzeum 2előterébe,mikor kiderült,hogy a kiállítás csak 10-kor nyit. A fennmaradó egy órában a Mammutban jártunk.
A space angolul azt jelenti,hogy űr. A kiállítás űrhajósokkal és űrkutatással foglalkozik. Itt egy órát töltöttük el,rendkívül jól szórakoztunk közben. Készítettünk is pár képet. Néhány bátrabb osztálytársunk kipróbálta az utolsó teremben a forgó széket,ez eredetileg egy teszt az űrhajósoknak.

Az MTVA látogatóközpontjában az előző naphoz hasonlóan két csoportban tevékenykedtünk. Az első program az interaktív tanóra volt Mészáros Zsolt tanár úrral. A foglalkozás címe Bűntény a rádióban. A játékban tabletek segítségével,közösen nyomoztunk az után a személy után,aki elrabolta a főszerkesztő hölgyet. A következő program egy rövid vezetés volt a televíziós és rádiós kiállításon. Bementünk a szinkronstúdióba és készült egy felvételünk is: hatan szinkronizáltunk egy filmrészletet.

Kapcsolódó hír4

Megvan A Dal 2016. győztese

Az MTVA székházában vették idén is A Dal adásait. Ebben az évben Freddie (Fehérvári Gárbor Alfréd) képviseli Magyarországot az Eurovíziós Dalfesztiválon Pioneer című dalával. Az akusztikus változatok versenyét a ByTheWay nyerte a Free to fly-jal.

Fotó: Freddie (bal oldalon),ByTheWay (balra: Ya Ou Feng,Szikszai Péter,Vavra Bence)

A győztesek megtekinthetők itt:
Freddie – Pioneer
ByTheWay – Free to fly (akusztik)

Mi,magyarok (8.b projekthét, 3. nap)

Február 25-én a Parlamentben és a Néprajzi Múzeumban tettünk látogatást. Véleményem szerint mindkét épület fontos a magyarság szempontjából,innen a cím. Mielőtt elindultunk az Országházban,átvizsgáláson estünk át. A vezetőnk egy nagyon kedves úr volt,sok mindenről mesélt nekünk. Megnéztük az épület gyufamakettjét,hallottunk a magyar történelemből is fontos részeket. Kétféle őrségváltást is láttunk: egyet a koronateremben,egyet pedig kint. Amikor bementünk az egyik terembe,ott éppen diákok vitatkoztak az oktatásról. Lenyűgöző volt az épület díszítése,a vezetőnk azt is elmondta,hogy 40 kg aranyat használtak az aranyfüstökhöz. A 8 gránitoszlopot kivéve a Parlament minden anyaga Magyarországról való és magyar mesteremberek dolgoztak rajtuk.3

A Néprajzi Múzeumot kis csoportokban néztük meg. A kedvenceim a busóálarcok,a székely kapuk és a különböző kancsók voltak. A kiállítások a magyar kultúrát,népművészetet,a kis betlehemeket és néhány keleti kultúrát mutattak be. 1300-kor találkoztunk a ruhatárnál,ezután mindenki hazament.

 

Egy mindenkiért, mindenki egyért! (8.b projekthét, 4. nap)

Az utolsó napra,február 26-ra a nagyobbak készültek kiselőadásokkal. Az osztályunkból mindenki választott egyet 730-ra és egyet 830-ra. Én a sajtkészítésről és a kultúrák találkozásáról tanultam újat ebben a két órában.

 

10 -13 óráig két pszichológus,Anna és Anita foglalkoztak a 8.b-vel. Csináltunk feladatokat egyénileg,párosan és kis csoportokban. A játékok még jobban összekovácsoltak minket a legjobb barátainkkal és a többi osztálytársunkkal egyaránt. Ezt az összetartást az a lila fonal jelképezi,ami aznap mindannyiunk kezén ott volt,vagy akár még most is ott van.5

Nagyon jól éreztük magunkat ez alatt a négy nap alatt,és azt hiszem,hogy mindenki nevében beszélhetek. Sok újat tanultunk meg a világról,az országunkról,a hagyományainkról és a legfontosabb: egymásról.

L. Réka Petra