Mi a baj az iskolarendszerrel?

Rengeteg minden, csak ezt senki olyan nem veszi észre, akinek módjában állna változtatni rajta. Vagy észreveszik, csak nem akarnak változást. Nem akarják, hogy egészséges, gondolkodó emberekként kerüljünk ki a gimiből?

Na de nézzük a konkrét problémákat:

  1. Az alapján értékelnek minket, hogy mennyi szükségtelen adatot bírunk bezsúfolni az agyunkba ideiglenesen. Ugyanis ebből a sok évszámból, matematikai műveletből és egyéb tényekből a későbbiekben semmi hasznunk nem lesz, a nagy részét el fogjuk felejteni (amennyiben a jövőbeli munkánk nem igényli ezen képességeink folyamatos igénybevételét). EHELYETT inkább gondolkodni kéne tanítani minket. Nem azt mondom, hogy egyes tantárgyaknál nem ezzel próbálkoznak (mint a matek, habár örülnék és talán jobban érteném, ha nem dobtak volna minket tavaly évkezdéskor a tizedikes tananyag mélyvizébe), csupán azt mondom: olyan tudást kéne átadni nekünk, amelyre az életben szükségünk lesz.
  2. A teljesítménykényszer. Mindenki szétstresszeli magát, aki nem tudja, hogy szerezzen mindig ötösöket. A tanárok letolnak, ha bénázunk, van, akit még a szülei is ezzel szekálnak. Nem tudnák egyszerűen elfogadni, hogy nem vagyunk képesek mindenből tökéletesen teljesíteni? Mindenkinek megvannak az erősségei és a gyengeségei. Ezt egyszer ők is átélték, de úgy tűnik, elfelejtették. Pont úgy, mint az egész tinikorukat. Senki sem emlékszik arra, hogy ők kamaszként mennyit küszködtek a sulival? Nem tudnának az irreálisan magas elvárások helyett inkább segíteni valahogy? (Megjegyzés: az irreálisan magas elvárások abszolút vonatkoznak a rangos gimikre, mint amilyen az István. Mert neeem, nem elég, hogy jól tanulunk, elvárják, hogy versenyezzünk és jó helyezéseket érjünk el.)
  3. A fentebbi dolgok fényében nem meglepő ennek a pontnak a témája: A DEPRESSZIÓ. Ugyanis úgy tűnhet, minden rendben van, PEDIG NINCS. Az utóbbi hónapokban ugyanis elkezdtem belemerülni ebbe a témába. Szó szerint. Elmerültem benne mint problémában, ugyanis az egyik barátomról kiderült, hogy depresszióval küzd. Nem feltétlenül látszik rajtuk első nézésre, ugyanis tudják, hogy kell egy mosoly mögé rejteni a fájdalmukat. Azt is, hogy hogy rejtsék el a vágásokat a karjaikon. Egy színjáték az egész, mert félnek, mi lesz, ha kiderül. Ha kiderül, hogy nem csak a tipikus kamaszproblémákkal küzdenek, hanem a jegyeikkel/családi problémáikkal/önbizalomhiányukkal/egyéb problémákkal is.

Visszatérve a cikk elején feltett kérdésemre, mert elkalandoztam egy személyesebb téma felé, amit viszont mindenképp ki kellett írnom magamból. Szóval nem akarják, hogy egészséges, gondolkodó emberekként kerüljünk ki a gimiből? A válasz talán nem. Talán tényleg tudatosan csinálják ezt velünk, hogy ne jöjjünk rá: nem csak az iskolával van baj.

Varga Lili 8.a