Biosarok, avagy egészséges étkezés

EGÉSZSEGSAROK: Légy tisztában a szervezeteddel és élj egészségesen!

Hallottál már a BIO és a PALEO táplálkozásról, de nem tudod pontosan, mi is az?

icrossthink.blogspot.hu

icrossthink.blogspot.hu

A paleo étkezés nem egyezik meg a bio étkezéssel, van köztük eltérés. A bio az ősember táplálkozása, míg a paleo a természeti népeké. Ez eleinte nagyon hasonlónak tűnhet, mégsem az.

Először ijesztőnek tűnhet, hogy megszokott étrendünket megváltoztatva sok élelmiszert leveszünk listánkról. Ez nem így van, mivel akkor hogy élhettek volna boldog életet ezzel a táplálkozással őseink? Csak a maguk által megtermelt növényeket, gombákat és a tenyésztett állatokat fogyasztották. Semmi olyat, amiről manapság már feltételezni sem lehet, hogy étel.

Mi a különbség a városi és a természeti lakosok között?

A fejlett civilizációban élő emberek által ismert, és a közöttük terjedő betegségek száma sokkal nagyobb, a természeti népekénél. Ott nem ismerik a rák vagy éppen más súlyos betegségek fogalmát. Az természeti emberek élethossza nagyobb, mint a városiaké, továbbá sokkal egészségesebbek, fittebbek, és jelentősen kevesebbet betegek. Éppen ezért fontos, hogy visszatérjünk arra az életmódra, amit a természeti népek, vagy az ősemberek éltek.

Pontosan miért történt, hogy manapság több a betegség?

shop.builder.hu

shop.builder.hu

A válasz igen egyszerű. A tej, cukor, és ipari élelmiszereket az emberiség csak az elmúlt pár évszázadban kezdte fogyasztani, és ehhez szervezetünk nincs hozzászokva. Ezek miatt hosszútávon ér és szívrendszeri problémák és rák alakulhat ki. Szendi Gábor adatokat is gyűjtött ez alapján, megállapította, hogy a világ túlnyomó részén az emberek többsége elhízott, és a cukorbetegek száma nagyon nagy. És ez változtatás nélkül csak egyre rosszabb irányba mehet. Minden tankönyv úgy tartja, hogy a legfontosabb a táplálékpiramisban a gabona, de ez nem igaz, mert a glutén már kis mértékben is nagyon károsító hatású.

Mit kell feltétlenül tudni a betegségekről?

Az ember betegsége lelki illetve táplálkozási forrásokból eredhet. Mindkettő az egészségkárosodást mutatja. Az átlagember panaszaival orvoshoz fordul, ahol még a legkisebb problémára is képesek antibiotikumot vagy más erős gyógyszert adni. Az antibiotikum nem természetes, ha valaki túl sokat használja, annak az igazi vészhelyzeteknél semmit nem fog segíteni, hiszen szervezete túlságosan hozzászokik, hogy a betegségek ellen külső támogatást kap. A gyógyszereknek nagy része szintén rossz testünk számára, mert feloldhatatlan. Így más-más helyeken megakadhatnak. Ebből is kialakulhat a vesehomok, vesekő és még számtalan más is. Mindent a gyógyszereknek hagynak, pedig a gyógyulást a szervezetünk maga teszi, hiszen az emberi test a biológiai tökéletesség. Megvan mindenre a saját kúrája, (pl.: láz) nekünk csak pihennünk kell, hogy a teljes testünk képes legyen a probléma kiküszöbölésével foglalkozni.

Ezek alapján, mit együnk, és mit ne?

femina.hu

femina.hu

A szervezet számára elengedhetetlenek zöldségek, gyümölcsök, és különféle természetes húsok, (nem az a ma sok helyen árusított “műhús”) a tojás (azért megjegyzem, hogy abból sem túlzottan sok) és a növényi eredetű szénhidrátok. Csak bele kell gondolnunk, milyen termékek miből állnak, és azok honnan származnak. Európában rengeteg éven keresztül nem volt burgonya, szója, rizs, és az ipari úton előállított “műkaják”. Hogy egy példával is szolgálhassak, az egyik joghurtgyártó cégnek a terve az, hogy csökkentse a kis joghurtos dobozban levő óriás cukortartalmat, de ha hirtelen újítanának, az ízváltozás miatt az emberek nem vennék meg terméküket. Így apró csökkentésekkel juthatnak el a várt szintre. Ez 25-30 év után el is érető. Továbbá sokan reggeli kenyerükre vaj helyett inkább margarint tesznek, ami a reklámok szerint egészséges, pedig a legolcsóbb olajból állítják elő, kilúgozással, hidrogénezéssel, műanyag felhasználásával és rengeteg adalékanyaggal elérik el, hogy hasonlítson a vaj állagához. Előállítása jobban hasonlít a szappanéhoz, mint egy normális élelmiszeréhez. Ha valaki úgy gondolja, hogy ő most egészséges, mert nem eszik fehér, csak barna lisztet, és cukorból is a barnát használja, nagyon téved. A barna cukor semmivel nem jobb a fehérnél és a teljes kiőrlésű liszt sem a másiktól.

Térjünk át egy kicsit az italokra is. Jelenleg az emberek többsége a napját egy pohár tejjel, tejet tartalmazó kakaóval vagy tejeskávéval kezdi a napot. De nem véletlen, hogy az anyatej nem marad meg örökre az édesanyában, ez azért van, mert csupán csecsemőkorban van szüksége rá az embernek. Szervezetünknek nincs szüksége cukros üdítőitalokra (pl.: kóla) és a többi ipari előállítású gyümölcslevekre sem.

Mi várható, ha változtatsz?

Idővel a paleolit táplálkozással a tested újra egyensúlyba kerül. Elmúlnak a betegségek, megerősödik az immunrendszer, elmúlnak az allergiák, eltűnnek a felesleges kilók, elmúlik a folytonos depresszió, szorongás.

mystique.cafeblog.hu

mystique.cafeblog.hu

Ezeket végignézve én úgy gondolom, hogy sokkal kevesebb lemondással jár az étrendi változtatás, mint amennyit visszakapunk. Az egészség mindennél fontosabb.
A legnagyobb probléma az emberekkel, hogy az étrendváltoztatás könnyen kimondható az elhangzott mondatok után, de az egészségtelen táplálkozás hasonlít a dohányzáshoz. Rászokni könnyű, le viszont annál nehezebb. Nagy elszántság, akarat és türelem kell hozzá.

Mit jelent egy gyümölcs színe?

Mindannyian tudjuk, hogy az optimális egészség érdekében, naponta öt étkezés alkalmával kellene gyümölcsöt fogyasztanunk. Amit viszont sokan nem tudunk az, hogy legjobb, ha változatosan mindenféle színű gyümölcsből választunk, hogy szervezetünk hozzájusson mindahhoz a tápanyaghoz, amit a sokfajta gyümölcs biztosít.

A kék és lila gyümölcsök, mint a szeder, áfonya, fekete ribizli, fekete berkenye és a szilva, jótékony hatásúak az öregedés folyamatában és a memória működésében. Olyan antioxidánsokat tartalmaznak, amelyek megelőzik bizonyos ráktípusok kialakulását. A kék és lila színű gyümölcsökön kívül a rák kialakulásának kockázatát csökkentik a sárga gyümölcsök is, ezen kívül pedig rengeteg C vitamint tartalmaznak, erősítik az immunrendszert, a látást és a szívműködést. Ezek közé sorolható a sárgabarack, sárgadinnye, őszi barack, citrom, és narancs is. Ha viszont a szervezet már szemben áll a rákkal, a zöld gyümölcsök, mint az avokádó, zöld alma, fehér szőlő, sárgadinnye, kivi, zöld citrom, felveszik a harcot a beteg sejtekkel és küzdenek a súlyos betegség ellen. Továbbá olyan anyagokat is tartalmaznak, amelyek elősegítik a látást, kalciumtartalmuk pedig erősíti a letöltés (4)csontokat. A piros gyümölcsök, ahogy azt színük is érzékelteti, a szív működését segítik elő. Ilyen például a piros alma, vérnarancs, cseresznye, meggy, piros szőlő, gránátalma, málna, földieper, és a görögdinnye. A fehér színű és fehér húsú gyümölcsök, mint a banán, barna körte, datolya, és a fehér húsú barack pedig segítenek megőrizni a szív egészségét és fenntartják a szervezet ideális koleszterin szintjét, és nem engedik túl magasra emelkedni.

Mit jelent a dobozokon ez a sok E-szám?

Régen így történt: ültették, megérett, leszedték, megették.

Ma így történik: megérik, leszedik, zúzzák, hőkezelik, enzimesen bontják, préselik, derítik, besűrítik, tartósítják, tárolják, szállítják, vizezik, cukrozzák, aromásítják, állagát javítják, csomagolják, és végül megetetik velünk.

Az E-számok tehát az Európai Unióban engedélyezett élelmiszer adalékanyagok rövid jelölései, amelyeket a feldolgozott élelmiszerekben találhatók. Az adalékanyagok olyan anyagok, amelyeket az élelmiszer gyártás, csomagolás, tárolás során az élelmiszerhez szándékosan adagolva az adott étel összetevőivé válnak.

Az élelmiszeripar tevékenysége ma a következő: a megtermelt nyersanyagokat természetes állapotuktól megfosztják, elemeire bontják és átalakítják, majd ismét “összerakják”, adalékanyagokkal („e-számokkal”) dúsítják, és ebből egy újfajta élelmiszer áll elő. Az összerakás azonban nem olyan könnyű, hiszen különböző színű, állományú és oldhatóságú alapanyagokról van szó. Ekkor kerülnek elő a laboratóriumból az emulgeátor, stabilizátor, állományjavító vagy a csomósodásgátló anyagok. A kívánt színt és ízt színezékekkel, aromákkal, a tetszetős kinézetet állományjavítókkal, a méretet térfogatnövelővel, a tartósságot tartósítószerekkel biztosítják. Az egyetlen indok, hogy ezt miért nem tartják a gyártók titokban, hogy a feldolgozott élelmiszerek csomagolásán az E számok feltüntetése kötelező.

Az E számokat a következők szerint csoportosíthatjuk:

  • színezékek (E100-199)

    www.segitsmagadon.hu

    segitsmagadon.hu

  • tartósítószerek (E200-299)
  • antioxidánsok és savanyúságot szabályozók (E300-399)
  • sűrítő anyagok, stabilizátorok és emulgeátorok (E400-499)
  • csomósodást gátló anyagok (E500-599)
  • ízfokozók (E600-699)
  • egyebek, úgymint: gázok, édesítők, habosítók, viaszok stb. (E900-999)
  • kiegészítő vegyületek: újfajta adalékok (E1100-1599)

Az adalékanyagok (E számok) egyre növekvő száma az eladhatóságot növeli, leginkább a gyártó érdekeit szolgálja. A rengeteg adalékanyag, amely nap mint nap a szervezetünkbe kerül olyan betegségek kialakulásáért felelős, mint az allergia, idegrendszeri megbetegedések, emésztési zavarok, rák stb. Az adalékanyagok sokszor nem önmagukban, hanem más adalékokkal vagy összetevőkkel társulva okoznak egészségügyi károsodást.

Tegyünk ellene, hogy ez ne történjen meg! Élj egészségesen!

Molnár Bálint

 

Szólj hozzá!